Ignoranta människor gör mig förbannad del II

Jag kanske ska förtydliga mig lite om mitt förra inlägg. För förutom att många bara läser en tidning, så är det vanligt att man på Facebook (eller liknande) sprider artiklar. Fine, men att sprida artiklar från 2007 och på något sätt tro att de fortfarande är rykande färska? Nja. Funkar inte så. Sedan 2007 kan jag nog hitta minst 50 artiklar med samma tema, fast med olika åsikter och utgångspunkter. Ämnet kanske är aktuellt fortfarande, frågan är om artikeln är det.

Men varför vara lite källkritisk och leta efter exempelvis tendenser för? Det är ju onödigt! Speciellt om man tenderar att hålla med tendensen i artikeln. Gud, jag blir så irriterad. För vet ni vad - de stora tidningarna gör fel ibland också! Ja, det är sant. De kan råka publicera felaktiga uppgifter. Så det kan vara bra att inte tro på exakt allt man läser.

Här är en bra ledare om journalistens och mediedramaturgins roll. 

/ M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0