Mannens plats är i köket

Jag blir lika chockad (ja, på allvar) varje gång någon tycker det är så typiskt att kvinnor gillar matlagningskonst och att kvinnans plats är i köket. Hela mitt liv har det varit tvärtom. Min pappa är kock = vem lagade maten tror ni. Vem kan allting om matlagningskonst? Pappa. Vem lagade maten för det mesta när jag bodde hos mamma? Hennes man. Alltså. Hela min uppväxt har matlagning varit en manlig syssla för mig. Något män gör, något pappan har gjort i varje familj. Jag har på allvar trott att det har varit normen. 

När lärarna i skolan frågade "är det mamma eller pappa som lagar maten hemma?" - Pappa, såklart! Majoriteten svarade lilla mamsen. Fattade de nada. Det jag fattade var dock att med en pappa som kock så får man en väldigt rolig uppväxt i storkök, restauranger (brukade sova under borden så var det bara att bära hem mig), inte den mest normala uppväxten kanske (och kanske inte så genomtänkt att låta sin dotter få utsättas för den väldigt speciella kockmentaliteten i så ung ålder.) Roligt! Har ätit allt och äter fortfarande allt, avskyr kräsna människor (lär er äta för fan.) Gled ifrån ämnet nu, ANYWAY:

På TV: Per Morberg, Plura, Jamie Oliver, Gordon Ramsey är rediga män som ska tillaga kööööött. Och mat, ordentlig mat! Nigella och Leila, gäsp. Så visst, kvinnor må ha dominerat hemmaköken men det är knappast så restauranger ser ut. Säkra källor (min far) säger att det visserligen har blivit fler kvinnliga kockar men att det fortfarande är flest män som dominerar köken. Därför har jag en otrolig lust att bli kock (pappa förbjuder mig), men att påstå att matlagning är ett kvinnligt intresse och en kvinnlig syssla tycker jag fortfarande är helt sjukt konstigt.

Om ni har tid (och ork) läs den här artikeln från DN. Den är så bra. I fucking love it.



/ Malin

Kommentarer
Postat av: ö-neger

På samoa är det bara männen som lagar maten och så är det i stort sett över hela söderhavet.. Håller med dig :)

2011-02-12 @ 12:54:37
Postat av: Malin

Skönt att få lite medhåll, haha, och visste inte att det var så. Det är väldigt intressant faktiskt. KULTURELLA NORMER </3

2011-02-16 @ 08:02:18
Postat av: Malena

Problemet är att kvinnor traditionellt har stått för den OBETALDA matlagningen, i hemmet medan män har fått möjligheten att utföra uppgiften professionellt. Det är ett värderingsproblem. Den obetalda arbetsinsatsen, utförd i hemmet, av en kvinna, värderas inte lika högt som mannens utförda arbete i offentligheten vilket binder kvinnan vid den lägre positionen i könsmaktsordningen. Dessutom har mannens professionella matlagning ansets som finare än kvinnans vardagsmat. Men det är glädjande att höra att den professionellt matlagande mannen även ställer sig vid spisen på fritiden. Dö. patriarkat, dö! ;P

2011-02-25 @ 14:16:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0