Det stämmer; jag är en missunnsam, skitsnackande KVINNA!

Gud, vad jag avskyr den där myten om att kvinnor inte kan samarbeta. Att vi bara skulle motarbeta varandra och inte unna varandra någonting. Det känns som om den myten har skapats i syftet att försöka intala oss kvinnor att det faktiskt är så. Hjärntvätt.

Jag har massa fantastiska vänner av kvinnligt kön som jag gärna samarbetar med. Vi sitter och pluggar ihop, hjälper varandra inför tentor och blir stolta när någon utav oss har presterat bra.
Jag har massa fantastiska vänner av manligt kön som jag gärna samarbetar med. Som stöttar, hjälper och berömmer.
Helt enkelt; jag har massa fantastiska vänner. Vänner är för mig ett könlöst ord. När jag är med Jennie tänker jag inte direkt "Jennie har en vagina. Jennie är full av östrogen. Jennie är en kvinna", och lika sällan tänker jag att "Joel har en penis. Joel är fullproppad med testosteron. Joel är en man."

Ofta bräker många tjejer jag känner att "jag kan bara umgås med killar" eller att "killar snackar inte skit!" Okej...
1. Varför skulle du bara kunna umgås med killar? Då är det ju dig det är fel på, som inte kan umgås med folk för de råkar vara av kvinnligt kön. Skäms på dig!
2. Killar snackar skit, precis som tjejer gör. Killar är inte generellt sett schysstare än kvinnor.
Det är bara det att vi har olika förväntningar på kön, och hela livet har vi blivit inpräntade att tjejer ska snacka skit och inte kunna samarbeta. Killar däremot snackar inte skit, de löser allt genom att slåss! (Ja, jag hör faktiskt det här argumentet ibland, mycket roande.) Killar kan samarbeta för de spelar ju fotboll tillsammans!!! Eller vadå? 

Frågan är snarare: Vad är DU för människa som gör skillnad på någon på grund av deras kön? Vidrigt. 


source: weheartit

Kommentarer
Postat av: M

Tycker det här är så jäkla intressant. Jag är ju en utav dem som hellre umgås med killar, och för sa jag alltid att tjejer snackar skit och ljuger, för att sedan krama om tjejen/killen, som personen precis suttit och pratat skit om. Sen växte jag upp lite (Tack gode Gud) och förstod att kön inte hade något med saken att göra, det var personligheten.

Och killar kan snacka riktigt bra skit också.



2011-02-03 @ 21:16:35
URL: http://miwilicious.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, det är superintressant. Och det är verkligen en utmaning att stå inför sig själv med sina påståenden! Man tänker inte alltid på varför man säger eller tycker något, och när man börjar göra det kan det bli jobbigt... och väldigt roligt med.



Jag tänker inte hyckla, jag har nog också sagt någon gång att det är lättare att umgås med killar. Men som du säger, det har ju inte haft med könet att göra egentligen! Ja herregud. Vi får bara försöka så gott vi kan.

2011-02-03 @ 21:34:33
Postat av: e

Så himla bra! Så bra att någon får en rätsida på detta. Asbra Malin. Idolvarning på dig och din hjärna!

2011-02-04 @ 17:17:39
URL: http://mixtapelovers.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag har verkligen valt mina vänner med omsorg, de är världens underbaraste tjejkompisar :D men jag har även stött på tonvis med tjejer som snackar,snackar och åter snackar, alldeles för många av dem. Men jag säger också att jag inte vill dra alla över en kam för så är det verkligen inte :) Finns de av båda könen som är så himla underbara men också tvärtom.

2011-02-10 @ 09:22:55
URL: http://victoriali.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0