Stackars POJKAR

Något som jag tycker är ytterst komiskt är hur uppmärksammad skolan har blivit, och hur synd det är om pojkarna för att de halkar efter tjejer rent betygsmässigt. Jag hör röster om att "skolan är anpassad efter tjejer". Det vägrar jag att tro på. Det är tjejer som anpassar sig efter samhällets orimliga krav om att vi ska vara tysta, duktiga och snälla, jobba hårt och när vi gör det - då är det synd om pojkarna?

Vilket jävla skitsnack alltså. Blir verkligen förbannad när jag tänker på det. Klantighet a la "nu gör tjejerna som vi vill, och det slår tillbaka på POJKARNA! De stackarna!" Ja, stackars killar. Buhu-hu. Har samhället faktiskt ändrats så pass mycket att tjejer inte bara stannar hemma, att tjejer börjar studera och komma in på utbildningar med höga intagningspoäng, just för att de har högre betyg? Har på allvar haft föreläsare som bittert har konstaterat att "det räcker ju att se här, här är det fler tjejer... ja..."

Har haft flertalet lärare som tagit mig åt sidan och sagt "men hur är det egentligen? Du ser trött ut. Du behöver inte plugga så hårt" varvid jag har känt mig som ett frågetecken. 1. Ja, jag jobbar hårt. För att jag tycker om att plugga. 2. Varför sa inte lärarna något liknande till mina manliga klasskamrater? Jo. För att de är av manligt kön. Då är det ok att vara ambitiös. 3. Jag lider inte av något duktighetskomplex som en del vill anklaga mig för (tar det faktiskt som det), kan jag inte bara få tycka om att plugga, lära mig saker och se resultat? Nej.

Och chockerad blev jag när jag i Dagens Nyheter läste en ledare där det stod att killar är egentligen bättre på engelska, för de spelar ju dataspel! Vilket även visade sig på nationella proven, då många fick MVG. Men hallå, det är väl inte bara nationella proven skolan handlar om? I så fall behöver vi ju inte läsa någonting i skolan och ha några prov alls under läsåret, det räcker med ett enda prov att bevisa kunskaper. För nationella provet täcker in allt, eller hur? Regler på grammatik, att kunna redogöra för olika böcker man har läst, olika muntliga diskussioner och hur man har presterat under ett helt år - det kan omöjligen täckas in på tre delprov.

Såklart tycker jag att nationella proven är jättebra, en "sista chans" att bevisa att man förtjänar ett högre betyg. Men, har du legat på G hela läsåret kan du inte förvänta dig ett MVG för att du får det på nationella heller. Nationella täcker inte alla mål som finns på en kurs.

Så att en så pass respekterad tidning som Dagens Nyheter får ha ledarartiklar som påstår att killar är bättre för att de spelar dataspel, det gör mig ledsen. På riktigt. (Och ledsen blir jag för att jag är kvinna, såklart, en liten känslig klen sak som jobbar alldeles för hårt för mina betyg.)

Låttips.

/ Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0