Sjuk, sjukare, sjukast!


Lobotomi utfördes på psykiskt sjuka under första halvan av 1900talet. Ingreppet gick ut på att hacka bort nerver som var sammankopplade med känslolivets centrum i hjärnan. Patienterna som behandlades med lobotomi blev inte friska utan apatiska och många dog strax efter ingreppet. De nordiska länderna var hetast på lobotomifronten och utförde flest ingrepp. I Svergie upphörde lobotimerandet i mitten av 1960talet men i Danmark lobotimerades barn fram till 1983.

Samma år infördes lagen om att kvinnor har tillstånd att välja vilket yrke hon vill. Män hade inte längre egenrätt på särskilda yrken.

Jag vet inte vad som är värst. Vi snackar modern tid?
Av samma andledning som vi lär oss om slaveriet och förintelsen borde vi på samma upprörda sätt lära om om kvinnornas förtryck genom världshistorien. Men det gör vi inte. Det finns en sval känsla stämning över det och det är SJÄLVKLART att kvinnor är det svaga könet och det är tydligen OK att skilja på löner och diskriminera av otal andledningar. Det är sånt här jag tänker på när framförallt kvinnor hävdar att feminism är onödigt och att det är orättvist i sig självt. Kampen är inte över, dumma systrar. It´s not over.

PS. jag vet INTE vad norrmannen som spelar Cornelis i filmen "Cornelis" har med lobotomi att göra men han ser ju helt klart lite lobotomerad ut. Eller? DS.

Kommentarer
Postat av: malin

JA! Förrädare är inte OK. Så försöker man hjälpa dessa kvinnor och allt man får är "men jag bryr mig inte", dumma kossor.

2011-03-24 @ 18:52:58
Postat av: I och H

Skitbra inlägg! Håller med i allt, men vill ändå säga det att (jag tycker och tror) att skillnader mellan könen fortlever och på ett sätt finns delvis för att vi fortsätter att göra skillnad på kvinnor och män. Män som inte erkänner feminism är lika dumma som kvinnorna som säger att feminism är dåligt, varken mer eller mindre.



Jättebra blogg förövrigt!! Blir alltid lika glad när jag hittar liknande bloggar från tjejer som säger ifrån.

2011-03-29 @ 20:27:11
URL: http://goodgirlagonebad.webblogg.se/
Postat av: Jennie

Det har du verkligen rätt i. Bra att du sa det, det borde tilläggas. Den enda skillnaden mellan män och kvinnor borde sitta mellan benen. Inte på lönechecken.

2011-04-01 @ 23:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0